LA LETTRE DU KOTRA Mars 2002 Centre Coréen du Commerce Extérieur et des Investissements
KOTRA PARIS - 36, avenue Hoche - 75008 Paris Téléphone : +33 (0) 142 25 09 57 - Télécopie : +33 (0) 142 25 09 50 - email : fckotra@hotmail.com M. Seong-Kuk Hong - Directeur Adjoint M. Frédéric Claveau - Chargé de mission
S O M M A I R E
¤ RELATIONS INTERNATIONALES ET BILATERALES Forte participation à la " Journée Corée " du 10 décembre 2001 au CFCE European Chamber Calls for Seoul to Clear Trade Barriers ¤ LEGISLATION - REGLEMENTATION International Law Firms Eye Opening of Korean Legal Services Market The minority shareholders movement in Korea now has teeth in the form of effective legislation and the goodwill of the courts ¤ SECTEURS ECONOMIQUES Management Management Challenges 5-Day Workweek Les syndicats sud-coréens sortent renforcés de leur bras de fer avec le pouvoir Finance, banque et bourse Korea : political and economic impact from Euro Foreign Currency Business Plunges Since 1997 Financial Crisis Technologies de l'information En avant pour l´e-Corée ! Le haut débit a trouvé son royaume au pays du matin calme ¤ TRANSPORTS - AUTOMOBILES Grève contre la privatisation des chemins de fer en Corée du sud Korean Air a creusé ses pertes de 27% en 2001 ¤ ACIER EU Threatens to Restrict Korean Steel ¤ DÉFENSE Partie décisive pour l'industrie française d'armement Avions de combat : Paris fait le forcing pour placer le Rafale en Corée Le choix du rafale en Corée suspendu à une décision politique French envoy meets defense minister Diplomatic Pressure Intensifies As F-X Decision Nears Les F-15 tirent plus vite que les Rafales Rumeurs de corruption autour de Dassault en Corée du Sud Dassault se défend d'avoir versé des commissions pour remporter un marché d'avions en Corée du Sud La Corée réagit aux accusations de manipulation formulées par Dassault Dassault Aviation: disqualifié en Corée du Sud? Colonel claims he received pressure on F-X project Dassault's agency admits giving money to colonel ¤ ENTREPRISES COREENNES Multinationales émergentes : un modèle coréen ? Samsung défie Sony Les pertes d'Hynix tempérées par la remontée du prix des composants Hyundai lance une offensive ambitieuse en Europe La reprise de Daewoo par GM traîne en longueur Les salariés des usines Daewoo manifestent à Paris ¤ ENTREPRISES FRANÇAISES Renault Samsung to begin Internet auction service for used cars Renault mulls building its own cars at Korea plant Des Renault produites en Corée et en Chine Bouygues Telecom couvre maintenant la Corée Philippe de Chabaud Latour : Dans les secrets de Pyongyang French Consulting Firm to Open Branch in Pyongyang Wavecom équipe les PDA communicants 'UBIQ-5000G' de Cesscom
FORTE PARTICIPATION A LA " JOURNEE COREE " DU 10 DECEMBRE 2001 AU CFCE
Voir aussi sur ce site : Séminaire CFCE du 10 décembre avec liste des entreprises françaises implantées en Corée à décembre 2001 et liste des participants. Si cet article vous intéresse, n'hésitez pas à nous en demandez une copie. Source : Corée Affaires - 1er trim 2002EUROPEAN CHAMBER CALLS FOR SEOUL TO CLEAR TRADE BARRIERS
Frank H. Hesske, ambassador for the European Commission in Korea, said Thursday that there is a substantial number of trade barriers in Korea that have been impeding free and transparent trade between the EU and Korea.
The ambassador pointed out that, due to these trade impediments, the EU posted a total trade deficit of more than US$5 billion with Korea last year.
In its annual report on trade barriers issued Thursday, the European Union of Chamber of Commerce in Korea (EUCCK) pointed out that the trade imbalance between the two regions is due to the Korean government's continued intervention in the country's major strategic industries, such as the chip and shipbuilding sectors.
The EUCCK report also expressed fears that much of the Korean government's subsidies will be pumped into the alliance deal between Hynix and Micron of the United States to ensure its success, which would amount to a violation of trade rules implemented by the World Trade Organization (WTO).
Trade observers said that the EUCCK charges on the trade imbalance could lead to a full-scale trade dispute between the EU and Korea, and pending trade strife between the two trade partners, which have been concentrated in the fields of shipbuilding, cosmetics, and pharmaceutical industries thus far, will easily spill over to other sectors, including semiconductor products. (Song Eui-dal, edsong@chosun.com) Source : Digital chosun - 28/02/02
INTERNATIONAL LAW FIRMS EYE OPENING OF KOREAN LEGAL SERVICES MARKET
Last November, four lawyers from a New York law firm checked into the Shilla Hotel, Seoul where they stayed 15 days giving legal consultation to a Korean company to help it make a successful bid on an international tender. Over the same period, they were involved in two cases of international arbitration. They went back to America with huge legal fees without paying a penny in taxes to the Korean government.
They didn't, and still don't, have an office in Seoul because the Korean market is not yet open to foreign law firms. That's why overseas legal service companies open "temporary on-site offices" in hotels when they come to Korea to work with clients.
Because of the urgent need for workout plans, M&As, bad debt clearances, new banking products and so on, that has erupted since the financial crisis, the Korean legal service market has undergone rapid growth. Accordingly, foreign law firms have stepped up the pressure on the Korean government to open the market.
- Opportunity in Crisis ?
There have been numerous instances of recourse in Korea to international legal service since the crisis. Foreign investors in negotiations over the sell-off of Korean companies such as Daewoo Motors, Hynix, and Hyundai Investment Trust, insist on having both Korean and overseas law firms to act as joint counsel on their behalf.
In addition to M&As, there has also been a slew of legal conflicts and arbitration cases concerning the clearance of non-performing bonds.
A lawyer in Hong Kong branch of an American law company said that main reason he moved from New York to Hong Kong was to take advantage of the need that Korean companies have for legal services. "About 30 percent to 40 percent of the work done by American and British law firms in Hong Kong is for Korean clients," he said.
- The Pressure for an Early Market Opening
An international group of 15 lawyers including David McIntosh, chairman of the British Bar Association, recently visited Korea to urge the Korean government to consider an early opening of its legal service market. On Feb. 18th the group held a seminar in conjunction with the Korean Lawyers Association (????) entitled "Law Firm Development." In a meeting the group had later with Korean government and Supreme Court officials, they asserted that an early market opening would greatly help Korea in its efforts to invite foreign investment and globalize its legal services. Another big name in the global legal services, Duane D. Wall of the giant American law firm, White & Case LLP visited Korea in early February. The managing partner of a firm that employs over 1,500 lawyers, Mr. Wall was quoted as saying he came to Seoul Feb. 3rd to "look around the Korean market." During his stay, he said that as Korean businesses are increasingly active in international trade many American law firms compete in the Korean law market.
- Size will Matter
Korean legal circles point out that although Korea may want to defer opening for as long as possible, it will be forced to open its market by 2006 because of agreements made under the most recent WTO round.
"Opening the market is unavoidable," said Kim Kap-Yu, International Director of the Korean Legal Association, "but we are considering an appropriate level of opening so to minimize any harmful effects."
One of the most hotly debated issues is the employment of Korean lawyers by foreign law firms and the establishment of joint Korean/foreign firm.
Many point out that Korean law firms need, sooner rather than later, to increase their size and quality of their staff to compete with giant overseas law firms that typically employ over 1,000 lawyers.
Last year, Korea's "Great Four" law firms underwent mergers, Sejong (Shin & Kim) with Open Joint, and Hanmi (Lee & Ko) with Kwangjang, to create two larger companies that might successfully weather oncoming era of foreign competition.
Kim & Jang has recently increased the number of its lawyers to 242 by hiring 16 lawyers including Paek Chang-hun, former professor of the Judicial Research & Training Institute, and Taepyungyang (Pae, Kim & Lee) to 115 with 14 new members including Kim Young-chul, former chairman of Legal Research & Training Institute.
[Jung Ang Ilbo (2002.2.25)]
THE MINORITY SHAREHOLDERS MOVEMENT IN KOREA NOW HAS TEETH IN THE FORM OF EFFECTIVE LEGISLATION AND THE GOODWILL OF THE COURTS
In late December last year, a district court handed down a landmark ruling in the history of Korean corporate governance. The Suwon District Court ordered nine incumbent and former directors of Samsung Electronics to pay 27 billion won in compensation to the company. The court's ruling was based on the finding that they decided, after only one hour of discussion, to take over the financially unstable Echon Electric Company. The company declared bankruptcy less than two years after the acquisition causing a loss of 27 billion won to Samsung Electronics. The court also ordered the directors to pay another 63 billion won to the company in compensation for damages incurred by their decision to sell off 20 million shares of an affiliate company of Samsung Electronics to other affiliate companies at an unreasonably lower price after just one hour¡¡s discussion.
The most contentious issue surrounding the ruling is the court¡¡s interpretation of the ¡¡business judgement rule,¡¡ a legal principle established in American case law to protect the autonomy of directors in making business decisions.
The advocates of minority shareholders rights, who filed a derivative suit with the court point out that the business judgement rule applies only when directors have made decisions with due care and in compliance with proper procedures such as consulting with experts or making a contingency plan. Ergo, the business judgement rule could not be upheld in this case.
While this group celebrated the ruling as a precedent-setting case strengthening minority shareholders¡¡ rights and improving management practices, pro-business groups are concerned about the negative impact the ruling may have on the corporate decision-making procedure, arguing it would encourage top managers to be passive and defensive.
Whether this ruling is maintained through the approval of higher court or not, the ruling itself and the controversy it caused will certainly give momentum to improve corporate governance in Korea by bringing about positive changes to the way company board members (especially in "Big Business") make decisions. Company directors must now assert themselves against the interests of the controlling shareholders in the case such interests are not in conformity with those of the company and its shareholders as a whole. This will naturally help make the board of directors the highest corporate decision-making body, not only in name, but also in substance. The court's interpretation of business judgement rule, however, should not go so far as damaging entrepreneurship, which requires a reasonable level of risk-taking and was the source of unprecedented rapid economic growth in this country.
The ruling was the outcome of a derivative suit filed by advocates of shareholders' rights. Derivative suits are those launched by minority shareholders to demand damages against directors who are in breach of their duty imposed by laws or by-laws of the company. However, in a derivative lawsuit, indemnities ordered to the directors go to the company not to the shareholders directly. The shareholders can only profit through the rise of the company's stock price caused by the suit.
Derivative litigation was introduced in the Commercial Code and the Securities and Exchange Act. The minimum shareholding requirements demanded of a shareholder before he/she can take derivative litigation were relaxed through amendments of these Acts. Shareholders can now launch derivative suits if they hold 1 percent or more of issued shares in the case of a non-listed company, and to 0.01 percent or more of issued shares in the case of a listed company.
However, in Korea, derivative litigation was a concept that tended to exist in law rather than the real world. Therefore, no one recognized or used this right as theirs, and arbitrary decision-making by owners or controlling shareholders of big companies was taken for granted in the name of rapid and efficient decision-making. Accordingly, minority shareholders were marginalized in decision-making and had no choice but to suffer losses because of abusive and illegal practices by management. However, the situation was changed dramatically after the economic crisis of 1997.
The first derivative suit was filed against the directors of Korea First Bank ("KFB") in 1997 by minority shareholders for extending bad loans to then ailing Hanbo Steel Company and receiving bribes in return. In 1998 the court ruled that the former presidents and directors of KFB were to pay 40 billion won in compensation to the bank. The ruling was an encouragement to the minority shareholders movement, and the derivative suit was recognized as an efficient way to check the illegal practices of management. While this case was pending at appellate court, though, all shares of the plaintiffs were completely nullified as a result of the bank's capital reduction program. The minority shareholders therefore lost their standings as plaintiffs and their claims were dismissed, but the bank itself participated in the lawsuit with the reduced damage claim of 1 billion. The appellate court agreed with the suit and ordered the errant directors to pay 1 billion won to the bank.
In 1999 an activist group launched another derivative lawsuit against the president of Daewoo Corporation, demanding damages of 23.6 billion won to compensate for illegal insider trading with other affliliate companies of the Daewoo Group. This case is still awaiting the court's decision.
Besides derivative litigation, the activist group used a variety of ways to protect the rights of minority shareholders.
They included:
-Pointing out improper acts by management and urging correction of them in general shareholders' meetings -Asking to inspect the account books, -Making accusations of criminal acts by directors to the prosecutor's office -Launching various lawsuits against the company in which they demanded cancellation of resolutions passed at general shareholders' meetings or injunctions against alleged illegal actsThe movement was mainly targeted at affiliate companies of large conglomerates such as Samsung Electronics, SK Telecom, Hyundai Heavy Industries, Daewoo Corporation, LG Semiconductors. The movement was rewarded with the approval of society as a whole, the launch of the corporate reform drive by government, and widespread corporate acknowledgement of minority shareholder rights both in and out of court. The movement was thus recognized as an efficient means of corporate reform in Korea.
Last year the Korean government submitted a bill to the National Assembly to bring the Securities Related Class Action Act into being. The purpose of the proposed Act is to effectively protect the interest of minority shareholders and promote transparency in corporate management through the introduction of class action suits by minority shareholders. Under the Act, shareholders can launch class action suits if they have grounds to believe their interests were infringed by the following illegal acts:
-False declarations in a registration -Statement or securities prospectus -False statements in a business report -Use of undisclosed information -Stock price manipulation -False statements or omission of important matters in auditing reports.Should the bill be passed according to the government's schedule, it will become effective April 1st 2002. However, it will only apply to companies that have equity of 2 trillion won or more.
It is expected that the minority shareholders' movement together with its armamentarium of derivative litigation, class action law suits and goodwill of the courts will bring about change in the chronic managerial practices of Korean conglomerates and help create a healthier and more transparent corporate environment.
Han-Ju Kim Dongsuh International Law Offices Tel: +82 2 3471 3705, Fax: +82 2 3471 3708 E-mail: hjkim@bizlaw.co.kr
MANAGEMENT CHALLENGES 5-DAY WORKWEEK
By Seo Jee-yeon
Business leaders expressed their deep concern the government's announcement that the shortened workweek system would be launched in the public sector before the end of April.
The Korea Employers Federation (KEF) said in a statement that the introduction of the five-day workweek system will throw a cold water on the nationwide efforts to boost the economy and will have a negative effect on three-party talks among the government, employers and labor on the issue.
``The introduction of the new workweek system must be based on agreement between the three parties involved. It urged the government to reconsider the issue, it added. Source : Korea Times - 11/03/2002
LES SYNDICATS SUD-COREENS SORTENT RENFORCES DE LEUR BRAS DE FER AVEC LE POUVOIR
Si cet article vous intéresse, n'hésitez pas à nous en demandez une copie. Source : La Tribune - 4/3/02KOREA : POLITICAL AND ECONOMIC IMPACT FROM EURO
Euro, the common currency used by the entire world as well as by the member countries of the European Union beginning on Jan. 1 this year, has now given birth to a formidable economic bloc in the world.
In this situation, Korea should try to seek ways to swiftly adapt itself to the fast-changing market environment of the world as well as Europe.
This view was expressed by Prof. Hong Joon-hyung of Seoul National University in a recent article contributed to The Korea Post for publication. Excerpts follow:
For Germany, the year 2002 began with the Euro. Thanks to the meticulous preparations made by newspapers, broadcasting stations, public organizations and national agencies, to say nothing of financial institutions, coin pouches put on sale in the name of the Starter Kit from mid-December of last year became something of a great interest to the public. They sold off almost instantly.
After having remained out of sight for three long years, this was the moment when it became real money that can be seen and touched. Chanted everyday were the words "the Euro, Our Money"
Helmut Kohl appeared proud and confident, forecasting that it would give Europe a stronger identity as one.
If he had not been there in support of it, he would say, there would have been no Euro. Horst Khler, President of the International Monetary Fund, was on his side, saying that the use of new money meant a new historical landmark to the European integrity.
On my way to the downtown Berlin from Tegel Airport, which appeared too small and shabby to be a gateway to the capital, the taxi driver was unexpectedly gloomy over the prospect of the new money.
He would say that it would make the Deutsche Mark, the symbol of the strong German economy, weak and feeble, and, mingled with currencies from Poland, Czech and other East European countries, would cause a tremendous loss to Germany, unleashing a price inflation and depressing economy as a whole.
- A Strong economic bloc
Just as surprising as a highbrow comment such as this from a taxi driver were the motivation and background of the drastic change being taken place by the European common currency amidst so much dissatisfaction and objection.
Perhaps, on a short-term basis, Germany will be one of the countries that will suffer the greatest loss.
Why, then, Germany accept the Euro at the cost of apparent loss and at the price of the prestige of DEM? Wasn't it a new currency that had nose-dived and much questioned?
On the other hand, what has made the UK try so hard to defend the pound sterling, staying out of the rank of the Euro.
At a glance, the countries of strong currencies might have appeared political when they decided to accept it.
But, in a long prospect, even at a short-term basis as well, it was not at all a political choice lacking economic rationality.
The Euro land, or the group of countries using it, will have a combined population of 300 millions, representing the world's second most powerful economic bloc that accounts for 16% of the world's GDP and 20% of its trade.
This mighty economic power is now being integrated with one single currency to perform like one single country in economic terms.
From this point of view, the gloomy prospect as presented by a weary taxi driver from Tegel Airport may be of no great concern, resembling indirect transaction cost.
Under the leadership of Germany and other central countries of EU, would it not mean the advent of the peak of European economy accompanied by a bust of tremendous economic efficiency?
We can easily conclude that the change the Euro may bring about will be quite revolutionary, though it is hard to tell at what particular time its use will show the maximum effect.
We should not be too excited but there are those who already expect the axis of the world economy to move to Europe. This is something both envious and dreadful.
What does, then, the Euro mean to us? Some may consider this development as a fire on the other side of the river. However, Europe is no longer like a country far away from us. This is a stark fact.
We can deny it but, it seems, we are not quite ready for the change. Maybe, the "Euro revolution" is not taken merely as "something in a remote country," Still, I am rather concerned because it should be taken as something more than a simple means of settlements in trade.
No matter what, the Korea International Trade Association has revealed in a recent study that Korean traders were very poor in their preparation for the unified use of the new European currency. Although the association directed questions in the main to small and mid-size enterprises and their practical insights are matters of their own concern, 66.8% of those under survey were found seeing "no change" in marketing environment after the new uniform currency came into use in Europe. So arises the concern as I mention.
- Change in market
At the magnitude of national strategy, is the Seoul government fully prepared to cope with the political and economic aftermath of the Euro now in circulation.
Now that the New Year dawned in Europe with the new currency on January 1, 2002, how about ours? Are we ready to stand what we may face in this year?
Aren't our self-important politicos too busy to make a fuss of themselves for the upcoming presidential election in the year and missing the sight of serious changes being made in the world economy by the coming of the Euro?
We are at a critical juncture to see if our national strategy is being as well coordinated as required in line with the arise of the new currency in 2002.
Source : Korea Post
FOREIGN CURRENCY BUSINESS PLUNGES SINCE 1997 FINANCIAL CRISIS
Foreign currency-related business by domestic financial institutions, including foreign banks operating in Korea and merchant banks, has dropped sharply since the financial turmoil of late 1997.
According to a report released by the Bank of Korea (BOK) yesterday, the combined foreign assets at foreign exchange banks came to $85.48 billion at the end of last year, down 55.6 percent from $153.7 billion at the end of 1997.
Foreign debts at these financial institutions also plunged, by 53.6 percent to $82.1 billion, from $153.1 billion during the corresponding period.
After reaching $139.6 billion in 1998, total foreign assets have steadily decreased to $113.4 billion in 1999 and $101.9 billion in 2000, while the total foreign debts dipped to $97.8 billion in 2000, compared with $111.9 billion in 1999 and $131.0 billion in 1998.
The central bank said that the sharp drop in foreign currency-related business since the financial crisis was mainly attributable to sluggish demand for foreign funds, coupled with domestic financial institutions' restructuring, such as disposition of insolvent foreign assets.
"The downward trend was extended last year, as demand for foreign capital decreased due to a contraction in import and facility investment caused by the economic downturn." a BOK official said.
"However, the amount of foreign currency business is likely to shift upward this year, given that domestic financial institutions' overseas borrowing conditions are improving thanks to an upgrade in their credit ratings." he added.
Source : KoreaTimes (2002.03.18)
EN AVANT POUR L´E-COREE !
Début 2002, le ministre de la communication et de l´information Coréen, annonçait un budget de 9,66 milliards de dollars pour promouvoir les sociétés high-tech sud-Coréennes et le développement d´une société de l´information. Aujourd´hui, ce plan s´axe surtout autour du haut débit. Et de la coupe du monde de foot...
Une Corée du Sud toute numérique? C´est l´ambition du programme annoncé le 13 mars, par le ministre sud coréen de l´information : "A la fin de l´année, l´accès au réseau haut -débit sera possible pour 10 millions de foyers, soit 70% des 14,39 millions de foyers que compte le pays" a promis Yang Seung-taik Selon les sources du Ministère de la communication et de l´information (MIC), trois société Sud-Coréennes se partagent aujourd´hui le gâteau : Korea Telecom compte 4 millions d´abonnés à son réseau ADSL, Hanaro Telecom 1,9 millions, et les 1,2 millions d´abonnés restants sont répartis entre Onse Telecom, GNG Networks et SK Telecoms. Afin d´équilibrer les prix de connexions entre les villes et les régions rurales, le gouvernement s´engage à développer les infrastructures "quelqu´en soit le coût" et encourage les entreprises télécoms à proposer les mêmes tarifs pour tous.
"Si nous pouvons accélérer l´accès au haut débit, cela aura un impact sur l´ensemble de l´économie nationale" s´est enthousiasmé le ministre. Espoir : développer ainsi le télétravail, l´éducation en ligne, la télé-médecine et promouvoir l´e-gouvernement.
Le budget ainsi dégagé se répartira entre trois secteurs : le réseau haut débit, les entreprises, et l´infrastructure et le développement de toutes ces technologies. Le projet du gouvernement coréen est d´intégrer l´Internet dans la vie quotidienne du pays, du shopping au payement des impôts.
Avec ce plan, il compte également faire disparaître la "fracture numérique" en Corée du Sud. Mais la programmation de ce plan ambitieux poursuit aussi un autre objectif : présenter à la face du monde l´image d´une Corée moderne quand s´ouvrira la coupe du monde de foot le 31 mai prochain...
Source : Transfert.net - 15/03/02
LE HAUT DEBIT A TROUVE SON ROYAUME AU PAYS DU MATIN CALME
Si cet article vous intéresse, n'hésitez pas à nous en demandez une copie. Source : La Tribune - 27/02/02GREVE CONTRE LA PRIVATISATION DES CHEMINS DE FER EN COREE DU SUD
SEOUL - Les chemins de fer sud-coréens ont été plongés dans le chaos lundi par une grève de protestation contre un projet gouvernemental de privatisation. Des milliers de policiers anti-émeute ont été déployés autour des centrales électriques.
Le gouvernement a réussi à mobiliser des travailleurs non syndiqués pour maintenir l'alimentation en électricité. Mais les trains ont été paralysés à 70 % en raison de la grève et le gouvernement a mis en place des services spéciaux de métros, bus et avions dans un pays où 1,4 millions de gens prennent le train chaque jour pour la capitale.
La grève a été déclarée illégale par le gouvernement qui a menacé les dirigeants syndicaux de poursuites en justice. Le premier ministre Lee Han-Dong a averti que les dirigeants syndicaux seraient arrêtés pour avoir organisé une grève "illégale".
La grève est soutenue par les deux principales centrales du pays, la Fédération des syndicats coréens (FKTU) et la Confédérations syndicale (KCTU). La direction des chemins de fer a demandé au procureur de la république de poursuivre 16 dirigeants syndicaux qui exigent l'abandon des privatisations, un deuxième jour de congé hebdomadaire, une hausse des salaires et une amélioration des conditions de travail. (SDA-ATS\/sw/c9sok come ecpt div)
Source : Edicom - 26/02/2002
KOREAN AIR A CREUSE SES PERTES DE 27% EN 2001
La compagnie aérienne sud-coréenne Korean Air a annoncé vendredi une perte nette de 589,4 milliards de won (506 millions d'euros) en 2001, en hausse de 27% par rapport à la perte subie en 2000, pour un chiffre d'affaires en hausse de 2% à 5670 milliards de won (4,86 milliards d'euros). " Le ralentissement économique global en 2001 et les attentats du 11 septembre aux Etats-Unis ont sérieursement affaecté la compagnie " a plaisé son PDG, Shim Yi-Taek. " Mais nous espérons un retour aux profits en 2002 " a-t-il ajouté, précisant que la compagnie visait un bénéfice net de 310 milliards de wons cette année (266 millions d'euros), notamment grâce aux Jeux asiatiques et à la Coupe du Monde de football. Membre de l'alliance SkyTeam, Korean Air a récemment restauré ses accords de partage de codes de vols avec Air France et Delta, qui avaient été suspendus après divers manquements aux normes de sécurité.
Source : Les Echos - 18/03/02
EU THREATENS TO RESTRICT KOREAN STEEL By Seo Jee-yeonThe European Union (EU) is expected to introduce safeguard measures against foreign steel later this week, according to sources at the Korea International Trade Association (KITA).
They said the EU might take the import restriction measures out of fear that an influx of foreign steel will damage the EU industry.
The EU is worried that foreign steel, which was blocked from the U.S. market following its move to apply 30 percent tariffs, would be diverted to the EU, KITA sources said.
``To protect the EU member nations' steel industry, the EU might impose a higher import duty on foreign steel, including Korean steel, once a certain quantity is exceeded. This tariff quota system will be set on the basis of the traditional import quantities of the previous years, the KITA sources said.
They added the envisaged provisional safeguard measures will have a wider product and country scope than the currently applied surveillance measures, hinting Korea could be included in the measures.
``If the EU adopts the protective move, Korean steel makers are likely to be doubly burdened following the recent heavy tariff wall thrown up by the U.S.'', KITA said.
According to KITA, Korean steel exports to the EU amounted to $580 million in 2001, down 28.3 percent from 2000. jyseo@koreatimes.co.kr
Source : Korea times - 13/03/02
PARTIE DECISIVE POUR L'INDUSTRIE FRANÇAISE D'ARMEMENT
Dassault croit à ses chances en Asie et tout d'abord en Corée, et avec lui Thales et MBDA, pour l'enjeu gigantesque que représente le renouvellement des flottes d'avions de combat. ( ) contre toute attente, le gros lot à l'export pourrait échoir à Dassault Aviation. Ses responsables font désormais preuve d'une grande confiance quant à l'issu de la compétition face à Boeing et à son F15 pour la vente de 2 tranches de 40 rafales à la Corée. Les copies finales des 2 constructeurs sont dans un coffre à Séoul. La presse coréenne explique que le Rafale a globalement mieux satisfait à l'examen d'une grille de 200 critères que son rival américain. Dans une démarche inédite, Séoul s'est publiquement engagé à choisir l'avion le mieux noté avant toute considération politique.
De nombreux observateurs craignent toutefois que Washington abatte une dernière carte décisive alors que le constructeur français veut croire que les qualités intrinsèques de son avion l'emporteront. En passe de choisir le missile Patriot et les frégates Aegis américains, Séoul confirmera-t-il ce choix avec le F15 ? L'enjeu est gigantesque pour l'industriel français ( ).
Cet optimisme est en tout cas partagé chez Thales, partenaire majeur de Dassault sur le Rafale. " S'ils appliquent leurs critères, les Coréens ne peuvent que nous choisir ", entend-on chez l'électronicien. ( ) Le ministère coréen de la Défense vient de désigner sa filiale Samsung Thales comme la meilleure entreprise de défense du pays. En 2001, la stratégie " multidomestique " de Thales lui a permis d'afficher un chiffre d'affaires de 1,3 milliard d'euros dans la zone Asie. ( ) - Source : les Echos 27/20/2002
AVIONS DE COMBAT : PARIS FAIT LE FORCING POUR PLACER LE RAFALE EN COREE Si cet article vous intéresse, n'hésitez pas à nous en demandez une copie. Source : Les Echos - 11/03/02 LE CHOIX DU RAFALE EN COREE SUSPENDU A UNE DECISION POLITIQUE Si cet article vous intéresse, n'hésitez pas à nous en demandez une copie. Source : La Tribune - 06/03/02FRENCH ENVOY MEETS DEFENSE MINISTER
A special French government envoy met Defense Minister Kim Dong-shin yesterday to deliver his government's position on Korea's fighter procurement project. The envoy, Jean Bernard Ouvrieu, was French ambassador to South Korea from 1985 to 1987.
Ouvrieu, an aide to French Defense Minister Alain Richard, made the visit as French firm Dassault's bid for the project suffered a major setback.
A Korean Air Force colonel was arrested Saturday on charges of receiving bribes from Dassault's local agent.
Source : Korea Herald 2002.03.12
DIPLOMATIC PRESSURE INTENSIFIES AS F-X DECISION NEARS By Sohn Suk-joo
The South Korean government is worried about possible diplomatic tensions with foreign countries as it plans to announce a winning bidder for its multi-billion-dollar fighter project early next month.
Because all the four foreign bidders are strongly backed by their respective governments, it appears all the more important how South Korea will explain the results to them amid rumors over U.S. pressure over the fighter project.
If Boeing Co. of the U.S., due to political reasons, wins the lucrative deal as it is widely expected here, the government will be in pains over how to soothe France whose Dassault is in fierce battle to win the so- called F-X project.
France yesterday sent a special envoy to deliver a message to President Kim Dae-jung and Defense Minister Kim Dong-shin as part of its effort to receive fairness in the selection of the F-X winner.
Delivering a personal letter from French Defense Minister Alain Richard, Jean Bernard Ouvrieu, former French ambassador to Seoul, paid a courtesy call on Minister Kim and called on his ministry to carry out the selection process in a fair and transparent manner.
``Not only France but also other experts think that the Rafale of Dassault is better than any other contender in the F-X project,'' Ouvrieu said through an interpreter. ``We believe that the Rafale will emerge as the best fighter in the first stage of South Korea's F-X evaluation.''
Minister Kim emphasized that the F-X project whose winner will be announced in early April is under rigorous evaluation designed to ensure fairness and transparency.
``Please tell Minister Richard that the selection process of the F-X project is being carried out in a more transparent way than any other procurement in the past,'' Kim said.
The French envoy's visit was widely seen as the French government's effort to boost the chance of Dassault winning the bid amid reports that South Korea is favoring Boeing's F-15K in consideration of its long-standing alliance with the U.S.
Last week, the French daily La Tribune reported that Dassault may not win the multi-billion dollar project because of political reasons even though, according to the Korean media, the French jet proved superior during test flights by the ROK Air Force.
Ouvrieu's visit came two days after military prosecutors arrested an Air Force colonel on charges of receiving bribes from Dassault's local agency, known as Comet.
In October 2001, French Defense Minister Alain Richard himself participated in the Seoul Air Show and met with his Korean counterpart Kim Dong-shin, a move widely seen as helping Dassault, which has never received a single order outside of France, to win the F-X program.
``Though the media interprets what U.S. officials say as pressure over the F-X project, it may be correct to say that the government is under pressure from all countries bidding for the project,'' a senior defense official said on condition of anonymity.
Ouvrieu will meet with Vice Foreign Minister Kim Hang-kyung today to deliver a personal message from French President Jacques Chiraq to President Kim Dae-jung.
Following a top Air Force official's gaffe over the Sukhoi Su-35, Russia's anger has yet to let up despite the ministry's explanation that he does not represent the official position of the Defense Ministry.
The Russian Embassy filed a protest with the Foreign Affairs-Trade Ministry right after the Air Force official said that the Russian fighter jet is not appropriate to the situation on the Korean peninsula.
U.S. Secretary of Defense Donald Rumsfeld postponed his visit to Seoul to next month because of fresh developments in Afghanistan. But analysts raised suspicion that Rumsfeld may have decided to delay his Seoul trip because of fears that his visit could fuel speculation over U.S. pressure ahead of Seoul's F-X decision.
Source : Korea Times - 11/03/2002
LES F-15 TIRENT PLUS VITE QUE LES RAFALES
L'avionneur français Dassault Aviation pourrait perdre un contrat de plusieurs milliards de dollars en Corée du Sud car son agent local serait impliqué dans une affaire de corruption. (selon les termes de l'appel d'offres, le vainqueur peut perdre tout ou partie de son contrat s'il est convaincu de corruption)
Avec son Rafale, Dassault Aviation est en concurrence avec l'Américain Boeing et son F-15, le Russe Sukhoï et son Su-35 et le consortium européen Eurofighter avec son Typhoon pour la fourniture de 40 chasseurs à l'armée de l'air sud-coréenne d'ici 2008 pour un contrat de 3,2 milliards de dollars (3,62 milliards d'euros).
Le quotidien ''JoongAng Ilbo'' et d'autres médias affirment qu'un colonel, identifié simplement par son prénom Cho, a reçu de l'argent pour ses ''conseils'' sur le prix et d'autres critères entrant dans le mode de sélection de l'appel d'offre. Tous les médias ont cité des sources proches de l'enquête militaire.
La société Dassault aviation quand à elle, nie toute implication dans un processus de corruption de ce colonel Coréen. Un porte-parole de Dassault affirmait d'ailleurs le 12 Mars " tout le monde sait que le processus d'évaluation a placé le Rafale en tête. Nous craignons qu'il y ait une manipulation initiée par des personnes gênées de voir le Rafale être de meilleure qualité."
On a également rapporté que des responsables de la défense favorisaient le produit des USA en raison de l'alliance militaire étroite entre Séoul et Washington. La semaine dernière, certains législateurs accusaient le gouvernement Coréen de succomber à la pression politique de Washington afin de porter leur choix sur le F-15.
Plusieurs éléments sont ici a prendre en compte :
1. Lors de sa visite en Corée du 19 au 21 Février, le président George W. Bush avait sollicité son homologue coréen pour qu'il achète une centaine d'avions de combat américains F-15. Cette information aurait été confirmée par une source coréenne à Washington. Selon certaines sources, la demande des avions F-15 est en baisse continuelle depuis que Washington a équipé son armée de l'Air des avions furtifs Stealth. Par conséquent, il était possible que les Etats-Unis cessent la production de leurs F-15
2. Au début du mois de mars, Cho était apparu le visage masqué sur la chaîne MBC-TV accusant les hauts responsables du ministère de la Défense de faire pression sur son équipe d'essais en vol pour qu'elle change ses méthodes d'évaluation en faveur de Boeing. Il affirmait alors que le Rafale devançait ses concurrents lors des essais en vol. La semaine dernière, le ministre de la Défense Kim Dong-shin avait démenti toute pression en faveur de Boeing.
3.On ne peut que s'extasier devant la générosité des Français qui aurait corrompu un colonel Coréen pour la somme dérisoire de 9.508 euros sur un contrat global avoisinant les 3,62 milliards d'euros (si j'ai bien compris avec un petit crédit, je peux donc facilement remporter un contrat de plusieurs milliards d'euros ?)
4.Dans un contexte tel que la guerre en Afghanistan et la lutte contre le terrorisme, l'on sait que les Américains souhaitent renforcer le contrôle des télécommunications. Cet exemple de corruption (aucune preuve tangible ) pourrait à l'avenir leur permettre de justifier l'existence d'un système comme Echelon : la lutte contre la corruption. Je vous rappelle que c'est d'ailleurs la réponse officielle qui a toujours été donnée aux pays alliés en réponse aux accusations d'espionnage économique, ceci afin de justifier l'existence d'un tel système d'interception à l'heure actuelle. Source : Guerreco.com - 11/03/02
RUMEURS DE CORRUPTION AUTOUR DE DASSAULT EN COREE DU SUD
Un mystérieux scandale menace la vente de 40 Rafale.
Pour Dassault, la Corée du Sud vire au terrain miné. Alors que l'avionneur bataille pour vendre son Rafale à l'armée de l'air sud-coréenne, une bizarre affaire de corruption menace de ruiner ses efforts. Un colonel sud-coréen impliqué dans l'expertise des avions et présumé acquis à l'offre française a été, selon la presse, arrêté le 9 mars à Séoul par la justice militaire. Celle-ci l'accuse d'avoir perçu 8 000 euros de pot de vin de la société Comet, un agent de Dassault. Soit 7000 dollars pour un contrat d'environ quatre milliards de dollars, qui créent le trouble dans ce dossier éminemment politique.
"Manipulation". Dassault, qui a aussitôt "nié toute implication", affirme rester serein: "Toute cette histoire de corruption ne tient pas", s'indigne Yves Robins, son vice-président arrivé en urgence à Séoul mardi soir. "Nous démentons catégoriquement être impliqués. Cela flaire la manipulation destinée à éliminer les favoris que nous sommes devenus..." N'empêche: dans les coulisses du dossier, le fait qu'un tel scandale éclate est interprété comme un mauvais signe pour le Rafale, en concurrence frontale avec le F15 de Boeing pour la vente de 40 avions de chasse à la ROKAF, l'aviation sud-coréenne. Deux autres constructeurs, le russe Sukhoi et le consortium Eurofighter, ont aussi déposé des offres dans la péninsule la plus militarisée du monde, où 37 000 GI's sont déployés en permanence et où tous les grands programmes d'armement sont d'ordinaire acquis à Washington.
Bien qu'il s'en défende, l'avionneur tricolore a toutes les raisons de craindre ce mystérieux scandale: l'arrestation du colonel identifié sous son seul surnom de Cho et tenu à l'écart des journalistes et de sa famille est intervenue juste avant qu'un émissaire du ministère français de la Défense, l'ambassadeur Jean-Bernard Ouvrieu, ne débarque lundi à Séoul pour vanter l'offre hexagonale. Pire pour Dassault: ces remous précèdent une étape cruciale après plusieurs reports. Un premier audit des propositions en lice est attendu le 29 mars. S'il donne un net avantage à l'un des appareils, celui-ci sera commandé début avril. Or le Rafale serait en tête. Plus moderne que le F15, il serait aussi moins cher (les prix sont secrets) suite à un ultime rabais français qui aurait rendu furieux le géant américain. Le Président Bush, en visite à Séoul les 21 et 22 février, ne se serait pas privé d'appuyer Boeing, en proie à de graves difficultés. Les jours qui viennent s'annoncent décisifs.
Discrédit. Pour Dassault, l'enjeu est énorme: le Rafale cherche toujours un premier client étranger et un contrat en Corée ouvrirait d'autres portes en Asie. Ses adversaires ne vont pas manquer d'utiliser cette affaire pour discréditer l'offre française aux yeux des autorités sud-coréennes qui ont promis d'éliminer tout concurrent suspect de trafic d'influence. L'officier arrêté avait déjà défrayé la chronique en apparaissant à la télévision pour dénoncer des manoeuvres soi-disant hostiles au Rafale. Ses contacts avec Comet, l'agent de Dassault dirigé par d'anciens militaires coréens, sont aussi établis: "On ne sait pas ce qui se trame. La promesse d'un processus transparent et équitable a du plomb dans l'aile", estime le journaliste Shim Jae Hoon, vétéran de la scène politique coréenne.
Le ministère sud-coréen de la Défense a pour sa part calmé le jeu. Cette supposée affaire de corruption n'aurait même pas été évoquée lors des entretiens entre l'émissaire français Ouvrieu et le ministre Kim Dong-shin. "Le scénario probable est celui d'une fracture entre militaires. L'armée de l'air veut le Rafale et le reste de l'état-major renâcle à lâcher les Américains", pronostique Shim Jae Hoon. De sorte que le chef de l'état Kim Dae-jung, qui voulait faire de ce contrat un modèle, pourrait à nouveau décider de le reporter après les prochaines élections présidentielles coréennes de décembre. Source : Libération - 14/03/02 - par Richard WERLY
DASSAULT SE DEFEND D'AVOIR VERSE DES COMMISSIONS POUR REMPORTER UN MARCHE D'AVIONS EN COREE DU SUD
Le Rafale du constructeur français est en concurrence avec le F-15 de Boeing pour une transaction estimée à plus de 3 milliards de dollars
Entrée dans sa phase finale, la compétition pour la vente d'une nouvelle génération d'avions de combat à la Corée du Sud n'est pas exempte de coups bas. Samedi 9 mars, un colonel de l'armée de l'air, Cho Ju-hyeong, a été arrêté, soupçonné d'avoir touché une commission de 8 400 dollars pour un marché portant sur 40 appareils et estimé à 3,2 milliards de dollars.
Selon la presse coréenne, en échange de cette rétribution, l'officier, membre de la commission chargée d'évaluer les offres, aurait fourni des informations à Comet International Co., un intermédiaire sud-coréen du groupe Dassault, le constructeur du Rafale, rival du F-15K de Boeing. Les deux autres modèles en lice sont, sans avoir les mêmes chances de succès, le Typhoon du consortium européen Eurofighter et l'avion russe Sukhoi Su-35.
Dassault a catégoriquement démenti toute implication dans cette affaire et affirme être victime d'une "manipulation". Selon un journal coréen en anglais, Korea Times, un représentant local de l'avionneur français, dont le nom n'est pas cité, aurait admis que le colonel arrêté a reçu de l'argent de Comet International, mais il a nié qu'il s'agissait d'un pot-de-vin, faisant valoir le montant relativement faible du versement.
AMERICAINS NERVEUX
Début mars, le colonel Cho a peut-être commis un acte plus grave que d'accepter des largesses : il a déclaré à une chaîne de télévision, sous couvert d'anonymat, que le ministère de la défense exerçait des pressions sur les experts chargés de la sélection afin de privilégier Boeing en supprimant des spécifications auxquelles ne répond pas l'appareil américain. Ce qui pourrait avoir agacé ses supérieurs.
L'affaire de corruption a éclaté peu avant l'arrivée, à Séoul, de Jean-Bernard Ouvrieu, conseiller du ministre français de la défense et ancien ambassadeur à Séoul, qui a rencontré, lundi 11 mars, le ministre sud-coréen de la défense, Kim Dong-shin. Il lui a demandé que le choix soit "équitable" et "transparent". L'accord de participation à l'appel d'offres, signé le 19 février entre le ministère de la défense et les avionneurs en lice, stipule que, s'il est prouvé que l'un d'eux est coupable d'avoir versé des pots-de-vin, il est automatiquement éliminé.
C'est une nouvelle illustration des difficultés que rencontre un "intrus" comme Dassault pour entrer sur une chasse gardée américaine. Le contrat fait l'objet d'intenses pressions des avionneurs en compétition et de leurs gouvernements. Les pots-de-vin sont une pratique répandue en Corée, où les hauts dignitaires de l'Etat et les membres de leurs familles ont été mêlés dans le passé à de retentissants scandales. Cette fois, aux manuvres en coulisse s'ajoutent des enjeux stratégiques qui rendent l'affaire plus complexe.
Les liens étroits entre la Corée du Sud et les Etats-Unis en matière de sécurité sont la raison invoquée par Séoul pour privilégier la technologie américaine dans ses achats d'armement. Or le Rafale, plus moderne que le F-15K, serait mieux adapté aux besoins du client, selon nombre d'experts militaires coréens. Ce qui pourrait expliquer la nervosité des Américains, qui se sentent menacés dans leur suprématie, et celle des autorités coréennes, placées le dos au mur. Séoul sera contraint à une décision réaliste. Etant donné la publicité donnée à l'affaire et les qualités de l'avion français, il lui sera difficile de justifier son choix qui sera politique en dernier ressort. Source : Le Monde 13/03/02 par Philippe Pons
LA COREE REAGIT AUX ACCUSATIONS DE MANIPULATION FORMULEES PAR DASSAULT
Le ministère sud-coréen de la Défense a protesté hier contre les accusations de "manipulations" formulées par Dassault Aviation concernant l'enquête sur la corruption d'un officier supérieur dans le marché sur les avions de combat. Un second militaire sud-coréen a été mis aux arrêts par le ministère sous l'accusation de divulgation de secrets touchant à ce contrat. Les responsables de Dassault en poste à Séoul ont été convoqués au ministère pour la remise d'une lettre officielle de protestation. Dans cette lettre, Choi Dong-Jin, chef du service en chargé des marchés au ministère de la défense, estime "regrettable" que certains dirigeants de Dassault affirment que l'arrestation du colonel Cho est "une manipulation". Source : La Tribune 14/03/02
DASSAULT AVIATION: DISQUALIFIE EN COREE DU SUD?.
(Cercle Finance) - Le groupe français Dassault Aviation a placé de grands espoirs dans la procédure de sélection effectuée par la Corée du Sud portant sur une commande de 40 avions de chasse d'un montant évalué à 4 milliards de dollars.
Son avion Rafale, qui n'a pour l'heure été vendu qu'à l'armée française est actuellement en compétition avec le F-15 produit par Boeing ainsi que le Typhoon d'Eurofghter et le Sukhoi Su-35 russe.
La déception serait par conséquent grande s'il était disqualifié en raison d'allégations portant sur d'éventuelles facilités accordées à un officier local et qui font actuellement l'objet d'une investigation du ministère de la Défense coréen.
Le président de Dassault Aviation a précisé qu'il était stipulé dans les contrats qu'aucune somme d'argent ne serait versée à des politiciens ou des membres officiels pour faciliter les tractations et considère de ce fait que le Rafale restera en compétition et qu'il a de bonnes chances de remporter le contrat "si le gouvernement sud coréen suit les règles".
Un point sera effectué sur le sujet jeudi a indiqué le groupe français.
A Paris, le titre Dassault Aviation reprend son ascension avec un gain de 0,6% à 320E dans un volume portant sur seulement 720 titres. Source : Cercle finance 13/03/02
COLONEL CLAIMS HE RECEIVED PRESSURE ON F-X PROJECT
An Air Force colonel detained on corruption charges claimed in a recorded statement that a senior Defense Ministry official repeatedly pressured him to favor Boeing Co. in the evaluation process for the nation's fighter procurement project.
The colonel recorded the statement one day before he was arrested last Saturday on charges of taking money from a Korean agency of the French bidder Dassault Aviation and leaking military secrets related to the 4.2-trillion-won ($3.2-billion) project, his lawyers said in a news conference.
In the statement, the colonel, who was a member of an Air Force evaluation team, said Choi Dong-jin, deputy defense minister for acquisition, tried to influence his team in favor of F-15 fighter of the U.S. company last year.
"In a briefing last January, Deputy Minister Choi told us that if F-15K is not selected, the U.S. could warn it could withdraw troops from Korea," the colonel, whose family name is Cho, said in the recorded statement.
Cho also claimed when he and his colleagues were preparing a report to be submitted to the National Assembly last April, Choi directed them to take out some parts which were unfavorable to Boeing.
In the report, his team wrote that F-15K lacked key functions such as a comprehensive electronic warfare system and a data integration system.
"Under the deputy minister's order, we removed parts of our appraisal results from the report," the colonel said.
He also alleged that Choi tried to discourage the team from demanding too much technology transfer from bidders in what the colonel said was aimed to bolster Boeing's bid.
The company didn't offer some key technologies the nation needs in order to build its own fighters by 2015, according to the Air Force officer.
"Choi blamed the delay in the process on our team's prolonged negotiations with the companies to attract more cutting-edge aerospace technologies," he said.
Choi flatly denied the allegations, saying that Cho appears to try to divert the public attention in the hope of avoiding criminal charges.
"I never made such directions," the deputy minister said.
Choi said the briefing session last January was the first meeting between him and Cho's evaluation team.
"At that time, the F-X project was in a very early stage. It is absurd to claim that I mentioned Korea-U.S. ties to the working level officials in the first meeting," Choi said.
Before being arrested by the Air Force prosecution, the colonel made similar remarks in a TV interview without disclosing who applied such a pressure.
His lawyers accused the military prosecution of trying to gag the colonel.
They said it is still unclear whether the money he is suspected of having received was a bribe or not.
They also accused the military authority of distorting his "pure motives" by deliberately establishing ties between him and a specific bidder in the F-X project.
"Cho's personal corruptive behavior and the F-X project should be dealt with separately," one of his lawyers said. (jjhwang@koreaherald.co.kr) By Hwang Jang-jin Staff reporter . Source : Korea Herald - 14/03/02
DASSAULT'S AGENCY ADMITS GIVING MONEY TO COLONEL
A local representative of Dassault Aviation acknowledged yesterday that a Korean agency of the French aircraft maker gave money to a Korean Air Force colonel in connection with Korea's fighter procurement project.
But the representative denied that Dassault was directly involved in the corruption scandal, which threatens to damage its bid for the 4.2-trillion-won ($3.2-billion) contract to provide 40 fighters to the Korean Air Force by 2008.
"We don't think that it forms a bribery case. The money was given not as a reward for something, but simply as one of the favors intended to be used for dinner or other entertainment activities," an official of Alfred Communication, Dassault's public relations agency, said.
Speaking on condition of anonymity, the official said offering such favors without any conditions attached is routine business practice in Korea, and should not be regarded as a bribe.
An Air Force colonel, identified only by his surname, Cho, was arrested Saturday on charges of taking 11 million won from Comet International Co., one of two Korean trading agencies of Dassault.
The officer, a former member of an Air Force team that was responsible for assessing the four competing bidder models, was also accused of offering "advice" on the evaluation process to the company.
The Alfred official expressed regret about what he says is a "smear campaign" to link the graft scandal to Dassault.
"Dassault has nothing to do with the colonel. We suspect that a smear campaign by those who don't want Dassault to win the project is behind the case," he said.
Under an agreement with the bidders, the Korean government can revoke contracts if a contender is confirmed to have engaged in illegal practices, including bribery.
Dassault and Boeing Co. of the United States are considered the leading contenders in the race to win the project, called "F-X."
Yves Robins, a vice president for international relations at the French company, denied any company involvement in the scandal, saying it was "manipulated."
"When we look at this, we are sure that this is manipulation. We have never given bribes or asked anyone to give bribes," he was quoted by AFP as saying.
The Defense Security Command (DSC), which is investigating the case, said investigators have not yet determined whether the money is a bribe or not.
"The nature of the money that Col. Cho is suspected of having received will be determined after further investigation," Lt. Col. Ahn Chang-kyung, a DSC spokesman, said.
He declined to give more details, including the content of the arrest warrant for the officer.
On Monday, the French government demanded that South Korea make the decision on the project in a transparent manner, in what is seen as pressure not to discriminate against the French firm.
"Dassault is doing what it can to win the project, and France hopes the Korean government's decision will be made through a transparent process," Jean Bernard Ouvrieu, a special French government envoy, told Korean Defense Minister Kim Dong-shin. (jjhwang@koreaherald.co.kr) By Hwang Jang-jin Staff reporter . Source : Korea Herald - 2002.03.13
MULTINATIONALES EMERGENTES : UN MODELE COREEN ?
L'internationalisation très rapide des groupes coréens dans les années quatre-vingt-dix a suggéré des comparaisons avec l'expérience des multinationales japonaises au cours des années quatre-vingt. Dans les années quatre-vingt, les multinationales coréennes appartenaient encore au groupe des "multinationales du Tiers Monde". Mais, dans les années quatre-vingt-dix, les multinationales coréennes ne se contentaient plus d'investir dans des pays voisins et dans des industries à forte intensité de main-d'uvre. En effet, les grands groupes, qui avaient entrepris une marche forcée à la mondialisation, s'implantaient à la fois dans les pays en voie de développement et dans les pays industrialisés. De plus, une partie substantielle des IDE en Amérique du Nord et en Europe sont dans des secteurs intensifs en capital ou en R&D.
La vague d'IDE coréens des années quatre-vingt-dix aurait-elle donné naissance à un nouveau type de multinationales, émergentes? Les multinationales coréennes apparaissent en effet dans une situation intermédiaire, moins avancées que les entreprises japonaises dans leur processus d'internationalisation et dans leur capacité à développer des avantages compétitifs transférables à l'étranger, mais poursuivant des objectifs plus ambitieux que les "multinationales du Tiers Monde".
Cet article explore les déterminants des investissements directs coréens dans les pays industrialisés. Il teste diverses hypothèses concernant la décision d'investir (modèles logit) en s'appuyant sur des données individuelles de firmes. Les résultats montrent que les entreprises coréennes ont investi dans les pays industrialisés d'une part pour défendre leurs marchés d'exportation et d'autre part pour accéder aux ressources nécessaires à la poursuite de leur rattrapage technologique. Pour utiliser le vocabulaire de la théorie des multinationales, les IDE coréens ont été à la fois motivés par "l'accès au marché" et par "l'accès à des ressources stratégiques".
La première partie confirme le rôle joué par les deux déterminants traditionnels des investissements qui visent à accéder aux marchés étrangers : les obstacles aux importations érigés par les États-Unis et l'Union européenne d'une part et les interactions oligopolistiques entre chaebols d'autre part. Ces motivations caractérisent des IDE défensifs, en réponse à des barrières protectionnistes et/ou à l'action de concurrents. La seconde partie montre que l'accès à des ressources technologiques a motivé certains investissements coréens aux États-Unis - mais très peu en Europe. Ces IDE sont concentrés dans des secteurs où les avantages comparatifs américains sont élevés. Dans ces cas, les groupes coréens ont généralement choisi un mode de contrôle minoritaire qui préserve l'indépendance de l'entreprise locale et sa capacité créatrice. Les acquisitions coréennes majoritaires dans les hautes technologies ont d'ailleurs souvent été des échecs. La conclusion revient sur le profil spécifique des multinationales émergentes avant d'interpréter la trajectoire d'internationalisation de la Corée et sa soutenabilité après la crise de 1997. Source : économie international - Luis Miotti - Serge Perrin - Frédérique Sachwald - 1er trim 2001
SAMSUNG DEFIE SONY Si cet article vous intéresse, n'hésitez pas à nous en demandez une copie. Source : Les Echos - 12/03/02 LES PERTES D'HYNIX TEMPEREES PAR LA REMONTEE DU PRIX DES COMPOSANTS Si cet article vous intéresse, n'hésitez pas à nous en demandez une copie. Source : La Tribune - 07/03/02 HYUNDAI LANCE UNE OFFENSIVE AMBITIEUSE EN EUROPE Si cet article vous intéresse, n'hésitez pas à nous en demandez une copie. Source : La Tribune - 05/03/02 LA REPRISE DE DAEWOO PAR GM TRAINE EN LONGUEUR Si cet article vous intéresse, n'hésitez pas à nous en demandez une copie. Source : La Tribune - 18/03/02 LES SALARIES DES USINES DAEWOO MANIFESTENT A PARIS Si cet article vous intéresse, n'hésitez pas à nous en demandez une copie. Source : La Tribune - 18/03/02RENAULT SAMSUNG TO BEGIN INTERNET AUCTION SERVICE FOR USED CARS
Renault Samsung Motor will begin an Internet auction service for used cars on March 1 to give Korean consumers more opportunities to purchase used automobiles, the company said.
Working together with local firm, Auto Cube, the company will be operating a one-stop service that proceeds as follows: auto owner who wants to sell a used car contacts Renault Samsung sales person, who will have Auto Cube launch an auction for it. The final price will be notified to the seller for approval.
The program also includes consulting, where an auto expert will advise the vehicle seller on the proper price for the automobile to be put on the auction.
"Through this service, we want to standardize the used car market here, which we believe will benefit Korean consumers tremendously," a company representative said.
The firm expects the average auction process to take about three days. Source : Korea Herald - 2002.02.26
RENAULT MULLS BUILDING ITS OWN CARS AT KOREA PLANT
French automaker Renault SA (RENA) is thinking of building cars from its own brand at South Korean subsidiary Renault Samsung Motors, the company said on Tuesday.
Renault bought a majority stake in Samsung Motors, formerly a subsidiary of the conglomerate of the same name, in May 2000, giving it a foothold in Asia's second-largest car market.
Samsung currently makes one car at its plant in Pusan, the SM5, which uses a production platform inherited from Renault's global alliance partner Nissan Motor Co. (7201)
Renault Vice President Francois Hinfray said that for the moment it was convenient to use the Nissan platform, though to produce a Renault car in the region would bring additional revenue for the company.
"Samsung is a Renault brand, so it is legitimate to envisage industrialising a Renault car there," Hinfray told Reuters in an interview at the Geneva Motor Show.
Renault is hoping its Korean operation will become profitable by 2003, a year ahead of schedule, after it beat its initial sales goal, posting 2001 sales of 70,788 units. Source : Reuters Tuesday March 5
DES RENAULT PRODUITES EN COREE ET EN CHINE
Le groupe français envisage de fabriquer des modèles de sa propre gamme dans l'usine de sa filiale Samsung. Il négocie par ailleurs avec un groupe chinois pour assembler des Kangoo.
Renault multiplie les initiatives en Asie. Pour l'instant, il a deux projets sur le feu : fabriquer des modèles de sa propre gamme en Corée du Sud et assembler des Kangoo en Chine. C'est en tout cas ce qu'ont révélé ses dirigeants lors du salon de Genève.
En Corée du Sud, c'est dans l'usine de sa filiale Renault Samsung Motors que le constructeur français compte introduire des modèles de sa propre gamme, selon son vice-président François Hinfray. Construire ses véhicules dans la région devrait en effet lui rapporter des revenus supplémentaires. Source : actuauto.com 7/3/02
BOUYGUES TELECOM COUVRE MAINTENANT LA COREE
Bouygues Telecom vient d'ouvrir son réseau en Corée et étend sa couverture à d'autres pays. Il est maintenant possible de téléphoner depuis la Corée avec son contrat Bouygues Telecom. L'opérateur est le premier opérateur français à être présent dans ce pays. Son partenaire en Corée est l'opérateur KTF. Pour pouvoir téléphoner depuis la Corée, il faut demander un formulaire de location de téléphone à l'opérateur KTF, puis récupérer son téléphone à l'aéroport à la descente de l'avion et enfin insérer sa carte SIM Bouygues Telecom dans le téléphone loué par KTF.
Source : Comparatel.fr 07.03.02
PHILIPPE DE CHABAUD LATOUR : DANS LES SECRETS DE PYONGYANG
A l'heure où la Corée du Nord est intégrée à " l'axe du Mal " par George W. Bush, un Français croit plus que jamais dans les possibilités économiques de ce pays : Philippe de Chabaud Latour. Après avoir été chargé du développement du fret aérien Asie-Pacifique et Afrique du Sud de la SCAC, il s'installe en 1988 en Corée du Sud, à Séoul, toujours pour le compte du groupe Bolloré, avant d'y créer en 1995, à 36 ans, sa propre entreprise de conseil : Libra Conseils.
Dès son arrivée à Séoul, il se passionne pour les rapports entre les deux parties de la péninsule. Lorsqu'en juin 2000 leurs relations bilatérales s'améliorent sensiblement, il entrevoit la possibilité d'ouvrir une annexe au Nord. Après de premiers contacts avec le bureau de représentation de la Corée du Nord à Paris, où il est invité au mois de mars 2001, il participe dans la foulée à la Foire internationale de Pyongyang, où Libra Conseils est la seule société française présente.
Rapidement, les responsables nord-coréens lui permettent d'ouvrir la représentation tant convoitée, alors qu'ils n'accordent pas d'autorisation à trois autres concurrents étrangers. Mieux, Libra est parrainée par le cabinet du Premier ministre. De quoi lui assurer une certaine liberté de manoeuvre et une garantie sur l'exactitude des informations destinées aux entreprises européennes, comme Vivendi et Alstom, déjà intéressées par le pays le plus secret du monde Source : Le point 08/03/02 Tristan de Bourbon (à Séoul)
FRENCH CONSULTING FIRM TO OPEN BRANCH IN PYONGYANG
According to KOTRA, four French firms have recently submitted applications to establish offices in Pyongyang to the North Korean Representative in Paris, but the North Korean authorities has given approval only to Libra Conseil.
Through the Pyongyang office, the consulting company will provide information on North Korea to other French firms, like Alsthom and Vivendi which are interested in doing business in the country.
According to KOTRA, the consulting firm is likely to become the sole French firm which will participating in the Pyongyang International Trade Fair slated for May 6-9. Source : Korea Times - 15/03/02
WAVECOM EQUIPE LES PDA COMMUNICANTS 'UBIQ-5000G' DE CESSCOM
Wavecom équipe les PDA communicants 'UBIQ-5000G' de Cesscom L'un des premiers PDA communicants à être conçu sur Pocket PC 2002
Issy-les-Moulineaux, France, et Seoul, Corée - 11 mars 2002 - Wavecom SA (Nasdaq : WVCM ; Nouveau Marché : 7306), l'un des premiers fournisseurs de modules standards de radiocommunications mobiles (WISMO®), annonce aujourd'hui que la société sud-coréenne Cesscom Co. Ltd., spécialisée dans les communications mobiles, utilise la technologie WISMO de Wavecom pour apporter la fonction sans fil à son nouveau PDA communicant.
Le UBIQ-5000G de Cesscom est l'un des premiers PDA à être conçu sur le système d'exploitation Microsoft® Windows® Powered Pocket PC 2002. Il conjugue les fonctions d'un ordinateur de poche, d'un terminal Internet sans fil, d'un téléphone portable et d'un lecteur MP3. Le UBIQ-5000G est vendu avec Microsoft Office et des applications de communication et de divertissement.
La connectivité sans fil de l'UBIQ-5000G est assurée par le WISMO Quik Q2303, un module bi-bande GSM/GPRS prêt à l'emploi, qui apporte aux PDA la fonction voix ainsi que l'accès à l'Internet, à la messagerie et aux SMS.
" La technologie de Wavecom est compatible avec tous les systèmes d'exploitation les plus répandus pour PDA, " dit Jean-Charles Andreani, Directeur Général de Wavecom Asia Pacific Limited, la filiale de Wavecom basée à Hong Kong. " La flexibilité de notre technologie permet à nos clients PDA d'offrir une diversité de produits - ce qui signifie plus de choix pour le consommateur final. "
" Nous sommes très satisfaits par la technologie de pointe du WISMO Quik - un module intégré et prêt à l'emploi offrant un ensemble très complet de fonctions. Le module nous permet d'élargir notre gamme de PDA et d'offrir l'un des premiers PDA à utiliser le Pocket PC 2002. La combinaison haute performance et fonctions complètes de communications sans fil positionne le WISMO Quik comme la meilleure solution pour les terminaux portables les plus compacts et le plus sophistiqués ", déclare Edward Jeon, Directeur Général de Cesscom.
A propos de Wavecom :
Pionnière mondiale de solutions innovantes de communication sans fil, Wavecom est la première société à commercialiser la technologie GSM sous la forme d'un module standard, baptisé WISMO, mettant ainsi la technologie sans fil à la portée de tous. Les modules WISMO sont des produits très compacts intégrant tout le hardware, software et autres technologies nécessaires à la communication sans fil sur les réseaux GSM/GPRS, CDMA et prochainement 3G.
Les modules WISMO permettent à tout objet ou système de devenir communicant, sans besoin d'une connexion fixe. Les applications, qui sont multiples, portent déjà sur la téléphonie mobile, la navigation et les systèmes d'informations automobiles, les assistants personnels et les systèmes de transmission de données entre distributeurs automatiques ou machines de télémétrie avec leurs centres de contrôle.
Créée en 1993, Wavecom, dont le siège se trouve à Issy-les-Moulineaux près de Paris, a ouvert des filiales à Hong Kong (RPC) et à San Diego (USA). La société emploie 560 personnes. Wavecom a réalisé un chiffre d'affaires de 322,7 millions d'euros en 2001 (2000 : 65,6 millions d'euros). La société est cotée au Euronext Paris (Nouveau Marché) en France ainsi qu'au Nasdaq aux Etats-Unis. www.wavecom.com
A propos de Cesscom :
Créé en 1998, le siège de Cesscom est situé en Corée. Depuis 3 ans, Cesscom distribue les PDA Palm et Cassiopeia en Corée.
Dernièrement, Cesscom a développé et lancé un PDA communicant basé sur sa propre technologie. C'est un nouveau concept dans l'industrie des PDA communicants qui se différencie de ceux existants. Tous les PDA de la gamme Cesscom - les séries UBIQ 2000, 2500 et 5000 - contiennent un module de communication intégré (CDMA, GSM/GPRS), qui offre aux entreprises et aux utilisateurs privés un accès sans fil plus pratique et plus sûr sans accessoire supplémentaire, juste grâce au terminal lui-même.
En outre, bénéficiant de la licence Windows Pocket PC de Microsoft, le dernier PDA sans fil de Cesscom intègre le Pocket PC 2002 de Microsoft (Merlin). Dès mars 2001, Cesscom a commercialisé le premier PDA sans fil dans le monde, le UBIQ 2000.
Le dernier né des PDA sans fil de Cesscom, le UBIQ-5000G, est équipé du processeur Intel Strong-Arm 206MHz et est caractérisé par : une mémoire flash ROM de 32 MB et SDRAM de 64MB, un écran couleur de 3,5'' avec une résolution de 240X320 pixels et 16 bit couleur (65k), un OS Microsoft® Windows® Pocket PC 2002 (Merlin), une autonomie/heure allant jusqu'à 120 heures de repos et 2-3 heures d'utilisation et de RS-232C/USB. www.cesscom.com
Source : PRLine le 12/03/2002